Another day in Surinam.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sophia Ginkel - WaarBenJij.nu Another day in Surinam.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sophia Ginkel - WaarBenJij.nu

Another day in Surinam..

Door: Sophia van Ginkel

Blijf op de hoogte en volg Sophia

09 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Weer een verhaaltje vanuit het zonnige Suriname:
Nadat ik afscheid heb genomen van Barry werd ik opgevangen door Diede. Zij moest nog een weekje wachten op haar ouders dus hebben we elkaar op sleeptouw genomen. Zo zijn we donderdag 14 november naar de bioscoop geweest. ‘About Time’ was een erg mooie en leuke film. Die vrijdag daarna ben ik met Diede en Roos cocktails gaan drinken bij Zanzibar en ’t Vat. Zo blijf ik ook nog een beetje in de vakantie stemming!

Voor de zaterdag hadden wij met zijn drietjes een tourdagje afgesproken. We moesten overal wel ergens heen dus zijn begonnen met de cambio en toen daarna de grote kerstwinkel! Heel raar om te zien dat hier een kerstwinkel is die het hele jaar open is. Ook met Kerstmannen en kerstbomen. Gelijk hebben we onze kerstspullen voor in huis gehaald en mooie kerstmutsen voor onze eigen kerstkaart (coming soon). Als afsluiter zijn we wezen winkelen in de Hermitage Mall. Diede en ik kregen een ingeving en hebben kaartjes gekocht voor ‘Last Vegas’. Jup.. Alweer naar de bios!

Woensdag 20 november kreeg Diede haar visite en dat betekende dat ik voor een hele week alleen was. Iedereen in huis had bezoek behalve ik, want die van mij was al weg. Gelukkig ben ik goed opgevangen door Evelien, Lauri en de buren van hen. Zo heb ik donderdag bij hen gegeten en zijn we donderdag en vrijdag met z’n alle uit geweest. Zondags gingen we naar overbridge. Ze zouden met de buurt gaan omdat het huis vanaf toen langzaam aan het leegstromen is. Toch mocht ik mee omdat ik anders alleen thuis was. Overbridge is een recreatiepark langs de Suriname rivier. Even lekker zwemmen en zonnen dus!

Die avond hadden wij een poolparty! Vanaf ’t Vat reden er (natuurlijk veel te laat) partybussen naar het hotel waar de party zou zijn. Dit was een erg gezellige bende. Ik heb met helemaal bescheurd van het lachen! Voor mijn gevoel was het echt zo’n film poolparty. Iets wat je alleen in de films ziet. Ik heb heerlijk gezwommen, gedanst en gek gedaan.

Maandag 25 november staat in de geschiedenis boeken als de dag dat Suriname onafhankelijk werd van Nederland. Dit moet natuurlijk gevierd worden met weer een dagje vrij! We zijn met z’n allen naar het district Para gereden om daar de dag mee te maken. Het is groot opgezet met kraampjes, muziek en dans. Ook was er een groot defilé met zo’n beetje alle mensen die bij de politie, het leger, de marine en nog meer afdelingen zitten. Hierbij hebben wij ook de enige echte Desi Bouterse gezien. Het was erg gaaf om zo’n dag mee te maken. Beetje cultuur snuiven!

De dinsdag zijn we ook met een hele grote groep naar ‘the Hunger Games 2’ geweest. Na lang wachten konden we eindelijk het vervolg zien! En we waren ook zeker niet teleurgesteld, wat een spanning! Blijft toch leuk om hier naar de bioscoop te gaan. Voor die 5 euro kan je het niet laten haha.
Die week daarna heb ik weinig gedaan. Ik ben veel thuis geweest, heb veel bij geslapen, stage gelopen en voor school gewerkt.

Donderdag 5 december is natuurlijk een grote dag in Nederland. Wij als echte Nederlanders hebben de traditie in ere gehouden en hebben in het warme Suriname Sinterklaas gevierd. In Suriname staat het bekent als Kinderdag. We hadden al 2 maanden van te voren lootjes getrokken. Ik had Evelien. Met een beetje improvisatie heb ik de goede cadeautjes bij elkaar geraapt en kon ik een mooi gedicht in elkaar zetten. We hebben eerst met de Avans meiden lekker gegeten op Sinterklaas bordjes voordat alle cadeautjes en gedichten op tafel kwamen. Diede had mij. Ik heb een I love SU portemonnee, een bioscoop bon en een pot pindakaas gekregen (lang verhaal..). Traditie getrouw hadden Mijke en ik een Sinterklaas CD opgezet. Helaas werd die niet bij iedereen goed ontvangen..
Na de cadeautjes stond er al een partybus klaar bij de buren. Die avond hebben we afgesloten in Havanna.

Zaterdag heb ik eindelijk mijn visum geregeld. Wat een gedoe! Na 3,5 maand heb ik eindelijk alle stempels. Veel heen en weer gereis, stress en wachten. We waren voor sluitingstijd bij de wijkpolitie maar ze wilden ons eigenlijk niet helpen. Na veel dringen mocht dan alleen Mijke geholpen worden. Dachten ze.. Wij alsnog al onze spullen doorschuiven. Toch gelukt om alle 4 alles geregeld te krijgen. Ik mag 5 maanden in Suriname blijven! Whoei!

Nu zit ik gelukkig weer gezellig met Diede op stage. Ik heb de laatste week boven gezeten bij de andere stagiaires. Het is erg saai om in je eentje in een klein kantoortje te zitten. Boven heb ik me uitstekend vermaakt. Er moesten verschillende activiteiten getest worden wat geniale taferelen. Het is raar om te beseffen dat ik nog maar 3 weken stage hoef te lopen. Nu nog 2 weken, dan 2 weken vakantie, dan 1 week stage en weer een week vakantie. Daarna kom ik alweer terug naar het koude kikkerlandje! Het gaat snel!

Tot de volgende keer!

  • 09 December 2013 - 14:46

    Laura:

    Leuk verhaal weer Soph!
    Geniet er nog maar even goed van want voor je het weet zit je weer hier!!
    We kijken ernaar uit om weer een drankje te kunnen drinken in de kromme:D

    xxx
    Laura van de Vendel

  • 09 December 2013 - 15:49

    Joëlle:

    SR14 is niet hetzelfde zonder jou :( en 19 januari gaan we weer janken! YEEEEEY! :D

  • 09 December 2013 - 18:01

    Thea Hooijer:

    Hoi hoi,wat een leuk verslag weer.Ben benieuwd naar het verhaal achter de pindakaas.Nog een paar weken( en die vliegen voorbij ) of wij hopen je weer terug te zien op Neerlands bodem.Tot dan nog een fijne tijd en een fijne kerst daar.

  • 09 December 2013 - 22:53

    Thirsa:

    Heey zussie..

    mooi verslag weer! De laatste weekjes gaan vast snel voorbij dan kom je weer lekker naar huis!!

    Xx

  • 13 December 2013 - 09:27

    Elton:

    Hee zus,

    Stage, vakantie, cocktails, party!! Een verkorte versie van jou stageverslag?:) Geniet nog even lekker van je laatste weekjes en dan snel weer naar huis om mij weer lastig te vallen ofzo ;) See you soon little sis !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sophia

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 8718

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Stage in Paramaribo

Landen bezocht: