Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sophia Ginkel - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sophia Ginkel - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Door: Sophia van Ginkel

Blijf op de hoogte en volg Sophia

04 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo


Dat waren alweer de feestdagen! Iedereen gelukkig nieuw jaar toegewenst vanuit het warme Suriname. Nu is het nog maar twee weekjes voordat ik weer met mijn voeten op Nederlandse bodem sta. Het gaat zo snel!
Hier nog een kleine update over hoe ik mijn feestdagen heb beleefd in 30 graden..

24 december zijn we met een Surinaamse kennis van Diede naar de kerk geweest. Ik ben blij met mijn stage. Door mijn stage kon ik heel veel Surinaamse kerstliedjes mee zingen. Het was heel gaaf om te zien dat iedereen in het wit zat. Toch wel interessant hoe een Surinaamse dienst er aan toe ging.

25 december was het eerste kerstdag. Ik heb heel saai in de ochtend gewerkt aan school. Die verslagen typen zich niet vanzelf namelijk. In de avond zijn we met het huis naar wakibasoe gegaan, mijn oude huis waar ik eerste twee weken in heb gezeten. Hier hadden we ons zelf gemaakt kerstdiner. Als voorgerecht hadden we pompoensoep van Diede. Als hoofdgerecht hadden visrolletjes met pesto en bacon. Hiernaast wat boontjes en aardappelballetjes. Gemaakt door Evelien en Lauri en het was heerlijk! Het toetjes was gemaakt door Dominique, Ilse en Lisa. Zij waren druk bezig geweest met tiramisu en muffins. Roos had gezorgd voor de fruitpunch. Het was een heerlijke en vullende maaltijd. Hierna hebben we het spel weerwolven gespeeld. Na een aantal uurtjes zijn Roos en ik maar naar huis gegaan. Want ja, mijn verslagen lagen er ook nog voor de volgende dag.

26 december begon hetzelfde al eerste kerstdag. School! Na een hele middag typen gingen we ’s avonds naar een grillrestaurant. Helaas hadden we met kerst geen sneeuw, wel regen.. veel regen! In sommige straten stond je tot je knieën in het water. Daarom moest de taxi ook omrijden voor het restaurant. Na heerlijk te hebben gegeten met Diede, Roos, Lian, Dominique, Ilse en Lisa moesten we weer terug. Maar ja, regen en taxi’s gaan vaak niet samen. We kregen niemand te pakken. We wilden vragen aan de eigenaresse of zei een taxibedrijf wist. Ze wilde zelf wel voor taxi spelen en heeft ons naar huis gebracht in haar grote auto. Crossen door de plassen en crossend door onze mooie safariweg. Waar de normale auto’s 5 km per uur rijden om voorzichtig door de kuilen te komen, reed zij even keihard door. Ik vond het een goede service van haar, mag ze vaker doen!

27, 28 en 29 december lijken allemaal op elkaar. Heerlijk de hele dagen aan school zitten. Echter hebben we 27 december gebarbecued. Dit hebben we gedaan bij de mensen met wie we naar de kerk zijn gegaan. We kregen zoveel te eten. Het is raar als je beseft dat je aan het barbecueën bent in december. In Nederland bedenk je dat niet haha. De rest van de dagen was het typen, typen en nog een typen.

30 januari begon weer met typen. In de avond waren er drie feesten voor owru yari. Het Surinaamse oud en nieuw. Hier wordt dat een week lang gevierd door middel van verschillende feesten. We hadden besloten om naar Oase te gaan. Dit is een sportcomplex. Hier waren 3 podia en veel mensen. Het was een heel gaaf feest. Ook was er super mooi vuurwerk te zien.

De dag daarna gingen we met het huis naar de stad. Het was oudjaarsdag en dat begint in Suriname al heel vroeg. Ze trappen af met een pagaraestafette. Dit zijn heel veel-duizend klappers die ze door de stad uitrollen.
Even over het vuurwerk: Hier mag dus een week lang worden afgestoken. Het begon vrijdag de 27e. De periode is donderdag 2 januari gestopt. Ik heb het dan niet over rotjes..
Dat het goed ging met die pagara’s snap ik nog steeds niet. De politie houdt je iets naar achter en dan gaan ze hem aansteken. Dit klapt echt heel erg hard. Na 5 van deze rollen hadden we het wel weer gezien. ’s Avonds zijn we naar ’t vat gegaan voor een streetparty. Heel de straat stond vol met feestende mensen. Dit duurde tot 10 uur waarna iedereen naar zijn eigen familie gaat. Wij zijn door gegaan naar Zus en Zo. Zij waren als enige open om 12 uur. Je kunt het dus wel verwachten: Alleen maar stagiaires! We hadden oliebollen en lekkere drankjes. Om 4 uur Nederlandse tijd had ik het ook eindelijk 2014! Het was een leuke en aparte oud en nieuw. Toch vier ik het volgend jaar weer lekker met mijn vrienden en familie!
Om 12 uur stonden we alweer bij wakibasoe want het was tijd voor de echt nieuwjaarsduik! We zijn met een groepje naar White Beach gegaan om het nieuwe jaar in te luiden. Geen probleem met 30 graden!

Dit weekend hoop ik eindelijk mijn verslagen af te hebben. Daarna is het nog 1 weekje stage lopen. In die week krijg ik ook mijn beoordeling. De week daarna heb ik nog lekker vakantie. Daarna ben ik alweer terug na vijf maanden! Het is zo verschrikkelijk snel gegaan! Nu nog even twee weekjes genieten!

Tot snel!


  • 05 Januari 2014 - 09:24

    Hennie :

    Hoi Sophia, jij ook gelukkig nieuwjaar. En volgens mij heb je 2 weken slaap nodig, voordat je weer beetje kunt functioneren in Holland. Wat heb jij zo een leuike stage. Geniet nog ff en see you.
    Gr. Buuf

  • 06 Januari 2014 - 11:15

    Ingrid:

    Hee Zussie,

    Leuk ergens anders kerst en oud en nieuw vieren! Klinkt gezellig allemaal.
    Stom dat stageverslagen nog steeds zichzelf niet schrijven ;-).
    Heel veel plezier nog de laatste 2 weken!

    Gr Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sophia

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 8714

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Stage in Paramaribo

Landen bezocht: