Dieren, avontuur en veel plezier! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sophia Ginkel - WaarBenJij.nu Dieren, avontuur en veel plezier! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sophia Ginkel - WaarBenJij.nu

Dieren, avontuur en veel plezier!

Door: Sophia van Ginkel

Blijf op de hoogte en volg Sophia

17 September 2013 | Suriname, Paramaribo

Whoeps, toen was het al twee weken geleden dat ik wat heb geschreven! Hier is weer een update met hoe het met mij en mijn belevenissen gaat.

We zijn nu aardig gesetteld in onze villa. Door stage en een vast huis krijg ik aardig een levenspatroon hier. We maken door de villa wel gelijk echt kennis met de Surinaamse mentaliteit: De wifi verbinding en het beveiligingsalarm zijn al 2 weken kapot. Wifi valt telkens uit waardoor we slecht kunnen skypen met thuis en school. Er is al veel contact geweest met de centrale maar dit mocht nog steeds niet baten.. We worden er een beetje moe van.
Ook het beveiligingsalarm is een raar verhaal. Er is nu al 2 keer iemand voor geweest. Het grote buiten alarm ging bijna elke dag loos af. Erg irritant voor de buren, centrale en voor ons. Nu hangt er op mijn kamer een kastje van dit alarm. Deze heeft nu af een toe de neiging om keihard te gaan piepen. Het liefst om 2 uur 's nachts.. Zucht! Er was al geconcludeerd dat de batterijen hiervan leeg waren, maar nadat de monteur was geweest sloeg hij nog een keer aan. Wat een gedoe.. Ik mag hopen dat dit aan het eind van deze week eindelijk eens gemaakt is!

Op stage gaat het erg goed. Diede en ik zijn hard bezig aan onze opdrachten. We hebben onze eigen lollypot gekocht voor op het kantoor. Ik hoop dat we onze opdrachten allemaal gaan behalen. We hebben veel verantwoording gekregen, maar als het allemaal lukt zou helemaal gaaf zijn.

Vorig weekend hebben we een gezellig 'avans-meiden'-weekend gehad. We waren die vrijdag allemaal vrij en dus zijn we naar de enige echte Paramaribo Zoo geweest! Deze dierentuin is niet te vergelijken met Nederlandse dierentuinen. Entree was omgerekend 2,40 euro. De dieren die zaten echt in kleine hokjes en soms in niet te beste omstandigheden. Toch was het leuk om te zien welke dieren er in Suriname te zien zijn.
's Avonds hebben we een sleep over gehad bij ons in huis. We hebben na een aflevering van GTST een avond lang gemonopolyd. Niet zomaar een monopoly natuurlijk.. SURINAAMSE MONOPOLY! Mijn eerste souvenir is al in the pocket hoor!
De dag daarna zijn we naar de vlinderkwekerij in Lelydorp geweest. Heel erg interessant hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Deze vlinders gaan voor export naar Noord-Amerika en Europa. Super mooie soorten staat ertussen. Hier kweekten ze ook schildpadden en slangen. Schildpadden mochten we wel vasthouden (zie foto's) maar de slangen helaas niet.. Zuur!
Na wat te hebben gegeten in Lelydorp zelf, zijn we weer huiswaarts gegaan. Even opgefrist en om 1 uur 's nachts naar de zsa zsa zsu. Helaas kwamen wij er snel achter dat het daar pas echt om 2 uur begon.. Toch was het wel een gezellige avond met als afsluiter om 5 uur nog een aflevering 'How I Met Your Mother' op Diede haar bed.
Deze zondag hebben wij weinig uitgevoerd omdat het best een druk weekend was en iedereen lekker een dagje rust wilden. Heerlijk!

Dinsdag de 10e was Mijke jarig. Lian, Diede en ik hebben stiekem vlaggetjes opgehangen en het cadeau klaargemaakt. De volgende ochtend hebben we hard voor Mijke gezongen en 's avonds kwamen alle Nederlandse stagiaires lang die we tot nu toe kennen. Hier hebben wij ook ons cadeau (Een Surinaamse schaal met eten, Surinaams kookboek en een schort) gegeven. Het was een erg leuke verjaardag.

Donderdag hebben we ook wat meegemaakt. Ik werd doodleuk wakker en deed mijn slaapkamer deur open. Wat vliegt daar om mijn oren? Juist.. Een kakkerlak van 2.5 cm!! JAKKES! Hij ging al heel snel in het sleutelgat zitten van de deurpost. Ik heb snel Mijke erbij geroepen en die begon gelijk te gillen. We waren al snel tot de conclusie dat wij deze niet gingen weghalen. Gelukkig kwam de monteur van het beveiligingsalarm langs die middag. We hebben een brief op de deur geplakt en lief gevraagd of hij zo’n held wilde zijn om hem weg te halen. Helaas doen die monteurs hier niet veel, dus ook niet dat beest weghalen. Om een lang verhaal kort te maken: Na 3 kwartier gillen, een vlaggenstokje, een bakje en een bus deo was de kakkerlak op de kast gevlogen. Onze heldin Diede was ze heldhaftig dat ze hem heeft gevangen met een bakje. We hebben hem met zijn tweeën weg gegooid naar buiten. Ik heb nog nooit zo hard gegild!

Vrijdags heb ik een schooldag gehad. Ik had gesprekken met mijn supervisor en heb wat opdrachten gemaakt. 's avonds hebben we kennis gemaakt met onze nieuwe bezigheid voor de komende maand: Salsadansen! Ja, ja, Sophia zit op salsales.. In het kader van nu we hier toch zijn.. We hebben 7 lessen om de basis te leren. Daarna mogen wij examen doen om te kijken of we eventueel door mogen naar de volgende groep (als je ermee door wilt gaat natuurlijk). We doen dit met 13 meiden, dus dat is erg gezellig! Nu alleen nog hakken kopen omdat ik die thuis in Woudenberg in mijn kast heb laten staan..

Afgelopen zaterdag hebben we lekker gezwommen met een hele groep. We hebben in de buurt een groot zwembad zitten. het was even lekker om in de zon te liggen relaxen.

Toen werd het zondag. Wekker om 05:00. Waarom? We gingen een dag naar berg en dal! Dit is een adventure gebied 1,5 uur rijden van Paramaribo vandaan. Nadat de gidsen ons hadden vastgeknoopt in onze harnassen kwam het gevoel toch wel echt: IK GA ZO METEEN VAN EEN 1 KM LANGE KABELBAAN! Deze kabelbaan is zoals je al las 1 km lang. Met verschillende tussenstops zweef je door de bomen en over de Suriname rivier. Hoe gaaf was dat! Even m'n hoogtevrees aan de kant gezet en gaan! En wat een uitzicht, WAUW!
Nadat we even waren bijgekomen konden we in onze kayak gaan zitten. Deze rit was erg zwaar als je tegen de stroom in ging. De terugweg was veel rustiger. Je hoefde niks te doen. De stroming bracht je mooi terug naar de kayakhaven. Helaas ben ik toen wel erg verbrand en had ik mooie rooie benen.. Great!

Na dit leuke weekend zitten Diede en ik alweer op het kantoor weer ons stagewerk te doen. Ik hoop dat ik jullie weer een beetje een goed beeld heb gegeven van mijn avontuur hier.

Tot gauw en Mo Syi

  • 17 September 2013 - 21:11

    Joëlle:

    Upload ook even het kakkerlak-vang-filmpje! Yeeeey!!

  • 17 September 2013 - 22:24

    Thirsa:

    Wow wat een leuk verhaal weer! Schop die monteur maar de deur uit en zoek een goeie op want wil nu wel een keertje Skype met m'n zussie!!!;-) have fun!!!

    X this

  • 18 September 2013 - 09:19

    Paulien:

    Klinkt goed allemaal Sofie! Fijn dat je het naar je zin hebt. .. Groetjes

  • 22 September 2013 - 12:56

    Jarro Van Ginkel:

    Nou zusje, klinkt allemaal weer erg leuk en spannend! Leuk om te lezen allemaal, binnenkort (als je WiFi het weer doet) gaan we skypen!

    Groetjes uit Rotterdam!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sophia

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 8725

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Stage in Paramaribo

Landen bezocht: